tisdag 28 maj 2019

MIXED MEDIA TAVLA / FAMILJETAVLA TILL MIN BROR


Här skulle jag skapa en tavla till min storebror som fyllde år. Han bor tillsammans med sina barn, mina stjärnor Douglas och Olivia. Han tycker inte om för mycket lull-lull och för mycket färger. Så det var en riktig utmaning att få till det. Men han verkade nöjd och den pryder deras kök idag. 
















Jag började med att leta fram dekorationer som kanske skulle passa. Och bestämma färger på tavlan. Jag använde trä-ätpinnar som jag köpt på loppis som jag limmade fast bakom fotot för att få lite djup i tavlan. Jag limmade några åt ett håll och några åt ett annat. Sedan stabiliserade jag dem med en glasspinne. 






Jag använde sedan lite pusselbitar (också loppisfynd!), målade dem med vit gesso och limmade fast på plats. Jag valde ut bokstäver som skulle forma ordet family och målade dem med. Dem var från början glittriga vilket inte alls skulle passa men i och med gesso lagret så skimrade dem nu istället. Jag drog ett snöre runt tavlan och fäste på baksidan. Jag limmade sen fast olika dekorationer och målade sedan med hjälp av en stencil och structure paste för att få lite struktur i bakgrunden. 


Sedan sprayade jag med mina olika mix media sprayer för att få till rätta färgen. Jag limmade fast fotot och dekorerade med blommor. Blommorna sprayade jag också för att få till samma ton som på tavlan. Jag skvätte sedan också lite vit gesso med hjälp av en pensel för att få till lite stänk i bakgrunden. I mitt scraprum hade jag små spegelbitsdekorationer som passade utmärkt.

Hoppas du känner dig inspirerad att göra en egen familjetavla, i sådant fall lycka till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar