onsdag 22 maj 2019

MITT FÖRSTA FÖRSÖK TILL MIXED MEDIA SKROTTAVLA


Här provade jag på mixed media för första gången och jag föll som en fura direkt. Jag som är en person som vill ha ordning och reda och inte så mycket oreda när jag pysslar trodde inte att denna teknik skulle fungera för mig. Det blir mycket söl med olika medium och man lägger fram olika sorters dekorationer och faktiskt "skräp" för att se vad som fungerar. Men som de brukar säga "en annans skräp är någon annans guld" eller hur var det nu igen? 😉


Denna tavla gav jag till min fina pappa när han fyllde år. Jag blev inspirerad av en pysslig vän som hade gjort en annan typ av skrottavla och tänkte att det skulle passa min kära far som gillar bilar, skruva och att snickra. Jag bad honom samla ihop lite skrot från garaget och sedan satte jag igång! Så här blev det färdiga resultatet och han blev riktigt glad.












Jag började med att limma fast dem olika delarna på en canvas jag köpt billigt på dollarstore. Det är ett bra tips! Dem har olika canvas tavlor i olika storlekar för lite och ingenting. 
Sedan när limmet knappt hunnit torka så målade jag över med vit gesso. 






Jag hade köpt en tub gesso ifrån sarisstampingstudio för att det kändes som en bra storlek att prova att jobba med så när jag direkt förälskade mig i mix media så köpte jag en ännu större burk så det räcker ett bra tag. 


Sedan målade jag med både svart och röd akrylfärg, som jag blandade ihop och försökte blenda. Jag knöt sedan fast ett hampasnöre runt tavlan och fäste på baksidan. Det målade jag sen med penseln för att det skulle smälta in bättre. Jag hittade en gammal trasig lampa som jag limmade fast och fler skrotsaker. Jag limmade också fast små dekorationer av exempelvis små fjärilar, en knapp, en nyckel mm. När jag sedan torkat allt med min embossingfön så limmade jag dit lite blommor och lite struktur/nättyg som jag färgade. Nättyget var vitt så jag målade det svart. Fäste sedan några små rosor i det. Blommorna färgade jag in med distress ink från tim holtz. Som sista tutch så limmade jag ditt bokstaven R, som står för Roger. Och sedan små små dekorationer som man får leta när man står nära tavlan, hittade bland annat en smyckesdel som såg ut som ett måttband. Tyckte att det passade fint. 

Så mitt tips till dig är att ta vad du har där hemma. Samla ihop lite träbitar, blommor, knappar, små muttrar och kanske en trasig glödlampa.. och se vad du får till! 

Det är så roligt att ge bort något man själv skapat. Det är både ekonomiskt och roligt eftersom man får njuta av att göra något man själv tycker är roligt och man tror kommer uppskattas.

Lycka till! 😊 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar